Wat is SWPBS?
‘Met SWPBS doen we wat werkt. We werken methodisch aan ons pedagogisch klimaat en de effecten daarvan zien we terug in onze resultaten.'
SWPBS staat voor School Wide Positive Behavior Support (vaak afgekort tot PBS). Met deze preventieve aanpak van gedrag bouwt een school aan een leeromgeving waarin leraren en OOP zijn toegerust om al hun leerlingen te motiveren om aan de slag te gaan. SWPBS is een praktische aanpak die alle teamleden in de school concrete handvatten geeft om gedrag positief te beïnvloeden. Op deze manier samenwerken brengt veiligheid en daarmee ruimte om te leren.
Kernelementen van SWPBS
‘Bij PBS zoeken we steeds naar de kleinste interventies met het grootste effect.’
Kernelementen van SWPBS die systematisch worden ingezet, zijn onder meer:
- Vanuit gezamenlijk vastgestelde waarden, gedragsverwachtingen formuleren, deze visueel maken en als team samen uitdragen, in woord en daad.
- Vanuit preventief oogpunt structureel met elkaar gericht zijn op wat leerlingen goed doen en hen daarop bekrachtigen.
- Ongewenst gedrag effectief ombuigen, met concrete technieken.
- Data benutten om gedragsvraagstukken snel in beeld te krijgen en gericht op te lossen.
- Structureel positief samenwerken met ouders en de zorg.
Download hier een uitgebreide beschrijving van SWPBS en lees hier hoe deze kernelementen in Nederland vorm krijgen aan de hand van vijf pijlers.
Resultaten
‘Krachtige docenten, sterke leerlingen. Dat is wat PBS je brengt.’
1. Gedragsproblemen nemen af en sociaal gedrag neemt toe.
De gezamenlijke, positieve taal die met SWPBS ontstaat, zorgt voor duidelijkheid, herkenbaarheid en voorspelbaarheid voor leerlingen. Dit biedt leerlingen een omgeving waarin het makkelijk is om goede gedragskeuzes te maken. Sociaal gedrag neemt toe en gedragsproblemen nemen af. Leerlingen groeien doordat ze veel worden bekrachtigd op hun inzet. Met SWPBS nemen leerprestaties en sociaal gedrag toe en neemt ongewenst gedrag af.
2. Effectieve leertijd neemt toe.
Doordat het aantal gedragsincidenten afneemt, worden leerlingen minder vaak de klas uitgestuurd. Direct gevolg hiervan is dat de effectieve leertijd van leerlingen toeneemt.
3. Leraren ervaren meer werkplezier.
Met SWPBS ontstaan de randvoorwaarden waardoor leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. En dat geldt ook voor leraren. Ze werken in een positieve, inspirerende omgeving, waarin ze meer worden gezien en gewaardeerd. Met als gevolg dat leraren meer plezier hebben in hun werk en minder vaak ziek zijn.
Erkende aanpak
SWPBS is wetenschappelijk onderbouwd en is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies. Lees hier het onderzoek naar de effecten van SWPBS op basisscholen in Nederland.
Nieuwsgierig geworden?
Wil je meer weten over wat SWPBS jouw school kan bieden? Bel ons: 020 6501501 of mail ons:
Toe aan een volgende stap?
Is SWPBS bij jou op school al geïmplementeerd en ben je op zoek naar verbreding en verdieping? Neem eens een kijkje bij PBS IN DE WIJK. Met deze aanpak, bouwt een school samen met jeugdpartners en andere geinteresseerden in een wijk, aan een positief pedagogisch wijkklimaat, voor alle kinderen en jongeren. De werkzame PBS-elementen staan daarbij centraal. Ook PBS IN DE WIJK is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies.