Direct naar:

Agenda

De volgende opleidingen en scholingen staan in de komende periode gepland.

De PBS-specialist speelt een belangrijke rol in de begeleiding van individuele leraren of groepjes leraren. Daarnaast kan de PBS-specialist een brugfunctie vervullen naar ouders toe en de pijler ‘partnerschap met ouders’ helpen vormgeven. Ook begeleidt de PBS-specialist interventies op het gele en rode niveau van de piramide.

Deze bijscholingsdag is bedoeld voor nieuwe medewerkers van een school waar PBS geïmplementeerd is/ wordt. Door het volgen van deze bijscholing kunnen nieuwe medewerkers zich de SWPBS aanpak vlot eigen maken. De deelnemers maken kennis met de belangrijkste theoretische achtergronden van SWPBS. Daarnaast oefenen de deelnemers met verschillende methodische elementen van het groene niveau, zodat zij deze met vertrouwen in de praktijk kunnen inzetten.

De pijler ‘Datagestuurd werken’ wordt ook wel de motor van SWPBS genoemd. Datagestuurd werken zorgt ervoor dat je doet wat echt nodig is en zo de juiste leerlingen de juiste interventies kunt bieden. Aan de hand van een handige en herziene vergaderstructuur, Team Initiated Problem Solving (TIPS), gaan we op basis van de data van jouw school, de stappen langs die horen bij het proces van probleem oplossen - van hypothesen formuleren en doelen stellen tot actieplannen maken, evalueren en vervolgstappen bedenken. Vergaderen aan de hand van deze structuur stimuleert effectieve data-benutting, waarmee het effect van SWPBS wordt vergroot.

Uit onderzoek blijkt dat structurele actieve betrokkenheid van de directie bij de implementatie van SWPBS van doorslaggevend belang is voor een succesvolle invoering en borging van de schoolbrede aanpak. Om directies hierin te ondersteunen en te faciliteren is vanuit het Kenniscentrum SWPBS Nederland een scholingsdag ontwikkeld voor (adjunct)directeuren die bezig zijn met de implementatie of de borging van SWPBS in hun school. Lees meer over de onderwerpen die aan bod komen. 

De pijler ‘Datagestuurd werken’ wordt ook wel de motor van SWPBS genoemd. Datagestuurd werken zorgt ervoor dat je doet wat echt nodig is en zo de juiste leerlingen de juiste interventies kunt bieden. Aan de hand van een handige en herziene vergaderstructuur, Team Initiated Problem Solving (TIPS), gaan we op basis van de data van jouw school, de stappen langs die horen bij het proces van probleem oplossen - van hypothesen formuleren en doelen stellen tot actieplannen maken, evalueren en vervolgstappen bedenken. Vergaderen aan de hand van deze structuur stimuleert effectieve data-benutting, waarmee het effect van SWPBS wordt vergroot.