Direct naar:

Agenda

De volgende opleidingen en scholingen staan in de komende periode gepland.

De SWPBS coach speelt een centrale rol in de begeleiding van een school bij de implementatie van SWPBS. De coach adviseert de directie en begeleidt het schoolteam voor, tijdens en na invoer van SWPBS op de werkvloer. De coach traint alle medewerkers van de school bij het toepassen van interventies die bijdragen aan een positieve schoolcultuur. Het opleidingstraject bestaat uit:
- actieve deelname aan 6 scholingsdagen, verspreid over een jaar
- actieve deelname aan (minimaal) 6 intervisiebijeenkomsten, verspreid over anderhalf jaar
- aantoonbaar succesvolle begeleiding bij het implementeren van SWPBS op een school
- beoordeling op opnames van een drietal SWPBS activiteiten

De PBS-specialist speelt een belangrijke rol in de begeleiding van individuele leraren of groepjes leraren. Daarnaast kan de PBS-specialist een brugfunctie vervullen naar ouders toe en de pijler ‘partnerschap met ouders’ helpen vormgeven. Ook begeleidt de PBS-specialist interventies op het gele en rode niveau van de piramide.

Hoe kun je na de implementatie van SWPBS, alle elementen van de aanpak SWPBS onder de aandacht houden op school, zodat het effect van de aanpak optimaal blijft? Door de waan van de dag kan dat een uitdaging zijn. Tijdens deze scholing komen verschillende manieren aan bod om SWPBS levend te houden in de school.

Deze bijscholingsdag is bedoeld voor nieuwe medewerkers van een school waar PBS geïmplementeerd is/ wordt. Door het volgen van deze bijscholing kunnen nieuwe medewerkers zich de SWPBS aanpak vlot eigen maken. De deelnemers maken kennis met de belangrijkste theoretische achtergronden van SWPBS. Daarnaast oefenen de deelnemers met verschillende methodische elementen van het groene niveau, zodat zij deze met vertrouwen in de praktijk kunnen inzetten.

Uit onderzoek blijkt dat structurele actieve betrokkenheid van de directie bij de implementatie van SWPBS van doorslaggevend belang is voor een succesvolle invoering en borging van de schoolbrede aanpak. Om directies hierin te ondersteunen en te faciliteren is vanuit het Kenniscentrum SWPBS Nederland een scholingsdag ontwikkeld voor (adjunct)directeuren die bezig zijn met de implementatie of de borging van SWPBS in hun school. Lees meer over de onderwerpen die aan bod komen. 

De pijler ‘Datagestuurd werken’ wordt ook wel de motor van SWPBS genoemd. Datagestuurd werken zorgt ervoor dat je doet wat echt nodig is en zo de juiste leerlingen de juiste interventies kunt bieden. Aan de hand van een handige en herziene vergaderstructuur, Team Initiated Problem Solving (TIPS), gaan we op basis van de data van jouw school, de stappen langs die horen bij het proces van probleem oplossen - van hypothesen formuleren en doelen stellen tot actieplannen maken, evalueren en vervolgstappen bedenken. Vergaderen aan de hand van deze structuur stimuleert effectieve data-benutting, waarmee het effect van SWPBS wordt vergroot.